2013. I-VI
 

David Wark Griffith
Nemes Károly

(Az életút) David Wark Griffith 1875-ben született Floydsforkban, Kentucky államban. Apja, Jacob Griffith gyakorló orvosként részt vett a mexikói háborúban, majd a sors a Kaliforniába vonuló karavánok egyikében találta. A polgárháborúban a déliek oldalán harcolt, és súlyos sebet kapott. David Griffith születésekor a család mindennapos harcot folytatott a szegénységgel. Ez a helyzet csak súlyosbodott apja 1885-ben bekövetkezett halálával, amely után a csonka család elhagyta Kentuckyt.
Az adott körülmények között Griffith hamarosan megismerkedett a fizikai munkával. Előbb fűszerüzletben, könyvkereskedésben, újságnál, majd megint boltban dolgozott. Közben statiszta is volt színházi társulatoknál, így igen korán találkozott például William Shakespeare nevével. Végü1 mindezt odahagyva színészként egy vándortársulathoz szegődött. Ez azonban nem jelentett folyamatos munkát, mert a társulatok gyakran éppen turnéjuk közben mentek tönkre. Ezért Griffith más tevékenységeket keresett: előfizetőket gyűjtött egy újság számára, szenet lapátolt, építkezésen dolgozott. A színészi munkát — mint szégyellni való dolgot –– Griffith álnéven (Lawrence Griffith) kezdte, közben verseket, kritikákat és színdarabokat írt, sőt néhány színdarabját el is tudta adni.
1906-ban feleségül vett egy színésznőt, Linda Arvidsont. Ez is új kereseti forrás felkutatására ösztönözte. Így került sor 1907-ben arra, hogy filmcégeknek forgatókönyvet, ötleteket (gegeket) kínáljon eladásra. Az Edison cégnél dolgozó Edvin Porter nem lelkesedett ugyan Griffith forgatókönyveiért, de néhányat elfogadott közülük, s szerepet adott neki filmjében. Mint író és színész 1907-ben így találkozott Griffith a filmmel, s hamarosan, 1908-ban már rendezett is. Még abban az évben átment a Biograph vállalathoz, s annak vezető rendezője lett 1913-ig, amikor is a Mutual céghez került. A rendezőként való igazi befutást azonban a Triangle jelentette 1915-ben. Itt Mack Sennett és Thomas Ince mellett ő volt a harmadik legjobb rendező. A kor legjelentékenyebb filmjét, a Türelmetlenséget azonban Griffith egy külön erre a célra létrehozott vállalatnál, a World Film Co.-nál készítette. Dolgozott a Paramount és a First National számára is, végül független producerként kötött ki a Charles Chaplin, Mary Pickford és Douglas Fairbanks által alapított United Artistsnél.
Lehetőségeinek csúcsát (pénzügyileg katasztrofális eredménnyel) a Türelmetlenség jelentette. Ebben az időben a filmgyártás vezető személyisége a producer volt: ő választotta ki a témát vagy vette meg az irodalmi művet, nyerte meg a rendezőt és a forgatókönyvírót. A forgatás ebben az időben — másfél órás filmet véve alapul — általában harminc napig tartott, s az átlagköltség harmincezer dollárra rúgott. A rendező tulajdonképpen csak a felvételért és a színészek munkájáért felelt.
A Türelmetlenség azonban szuperfilmnek számított. Csillagászati összegbe, 1 750 000 dollárba került, a reklámköltségek nélkül. A feliratokat nem számítva százezer méter negatívot használtak fel. Griffith minden harminc méterből csak egyet hasznosított. A tetemes költség érthető, ha belegondolunk, hogy több díszletet kocsik átvonulására is alkalmas alapokra kellett helyezni. Száz kilométeres körzetben meteorológiai megfigyelést szerveztek, s külön kisvasutat építettek a tizenötezer statiszta (és számtalan állat) szállításához. Sztárok sora szerepelt a filmben, s olyan stáb dolgozott Griffith mellett, amelynek nem egy tagja (Eric von Stroheim későbbi rendező, Billy Bitzer operatőr) hamarosan világhíres lett.
A Türelmetlenség bukásának késői következményeként Griffith elvesztette függetlenségét, s 1925-től újra a Paramountnak dolgozott. Innen hiába tért vissza a United Artistshez 1927-ben, már ez sem jelentett számára önállóságot és presztízst. Korábbi teljesítményét a lehetőségek hiányában nem tudta nyújtani, s bár csak 1948-ban halt meg, 1931-ben befejezte művészeti tevékenységét (igaz, a Letört bimbókkal az újrarendezéshez még lehetőséget kapott, s producernek is meghívták néhányszor). 1911-ben elvált első feleségétől és 1936-ban elvette Ewelyn Baldwint, akitől azonban hamarosan szintén elvált. Életének hátralevő részében visszavonultan élt kevéske pénzéből.
A hatalmas mennyiségű hátrahagyott filmek között vannak olyanok, amelyeket rendezőként nem ő készített, s olyanok is, amelyeket ő készített, de restellte a nevét adni hozzá. Nem egy művével csak anyagi helyzetén igyekezett javítani. Mégis, feltétel nélkül elismerten, a filmművészet egyik megteremtője, klasszikusa lett. Ehhez azonban hosszú út vezetett.


1. oldal következő>>

 

 

Név
E-mail

Tudományos Ismeretterjesztő Társulat
1088 Budapest, Bródy Sándor u. 16.
1431 Budapest, Pf. 176.
Tel: 06 1 327-8965
Fax: 06 1 327-8969