2013. I-VI
 

Az üzleti innováció újabb tendenciáiról

A Gillette konszern legújabb terméke a népszerű hárompengés Mach3 termékcsaládot váltja fel. Ez nem a négypengés elektromos borotva lesz, amelyen sokat élcelődtek a kabarészínészek, hanem a világ első, vibráló pengékkel működő borotvakészüléke. Az elemes M3Power márkanevű terméket azért tervezték, hogy a férfiarcokat „simábban, kényelmesebben borotválja”.
Ez korántsem falrengető vívmány egy olyan cégtől, amely sokat ad az innovációra. A beharangozott termék az újítási skálán közelebb esik a Brooks fivérek pecsétmentes nyakkendőjéhez, mint a kazettás videómagnóhoz vagy a digitális kamerához. Annál is inkább, mivel a Gillette konszern szívesen kapcsolná össze a borotvagyártó és az elemgyártó részlegét (ez a cég állítja elő ugyanis a Duracell elemeket), s kisebb gondja van arra, hogy beköszöntsön a férfiak arcápolásának igazán új korszaka.
Az új borotvakészülék piacra dobása mégis jellegzetes megnyilvánulása egy fontos üzleti tendenciának: egyre nehezebb nagy sikerű új termékeket előteremteni, s a nagyvállalatok sokkal jobban járnak, ha a figyelmüket arra összpontosítják, hogy számos kisebb dolgot jobban csináljanak. Adrian Slywotzky, a Mercer vállalati tanácsadó cég szakértője így nyilatkozott erről: „A legtöbb ágazatban egyre ritkábbá válnak a gyökeresen új termékeken nyugvó áttörések.” Például 1956 óta nem találtak fel igazán új festékanyagot.
Még a gyógyszergyártáshoz hasonlóan lendületes üzletágakban is egyre ritkábbak az új termékek. A gyógyszerek kutatására és fejlesztésére költött összegek megkétszereződtek az utóbbi évtizedben, ám az üzletágat szabályozó legfontosabb hatóság, az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerhivatal által évente engedélyezett új gyógyszerek száma a felére csökkent. A gyógyszergyárak még mindig abban reménykednek, hogy valamilyen nagy sikerű készítménnyel hosszabb időre boldogítani tudják majd a részvényeseket. Csakhogy ez a hozzáállás egyúttal azt jelenti, hogy számos kevésbé káprázatos, de potenciálisan érdeklődésre számot tartó vegyület elakad a laboratóriumokban.
A nagyvállalatok számára nagy problémát jelent az innováció. Ezt legszemléletesebben Clayton Christensen, a Harvard Egyetem vállalatvezetőket képző iskolájának professzora mutatta be Az újító dilemmája című könyvében. Ritkán kerül sor innovációt illető beszélgetésre erre a mérvadó munkára való hivatkozás nélkül.
Az angol nyelv oxfordi szótára (Oxford English Dictionary) „már valami meglevő megváltoztatása”-ként definiálja az innovációt. A feltalálótevékenység ezzel szemben nem más, mint „valamire való rájövetel vagy rátalálás, vagyis felfedezés”. Amíg a feltalálók rábukkannak valamire vagy új dolgokat hoznak létre, addig az újítók a meglevő dolgokon, a status quón próbálnak változtatni, s a piacok ezért tanúsítanak ellenállást velük szemben. Az újítások gyakran forgatják fel a vállalatok által (nemegyszer évek óta) bevett eljárásmódokat.
Nem csak a piacok állnak ellen az innovációnak. Michael Hammer, A vállalat újjáalakítása című fontos vállalatvezetési szakkönyv társszerzője egy személyi számítógépeket gyártó céget hoz fel példaként erre. Ez a cég utánozni akarta a Dell konszernnek a számítógépek összeszerelésére szolgáló, megrendelésekhez igazodó gyártási rendszerét. E vállalatnak azonban azt kellett tapasztalnia, hogy nemcsak a gyártórészleg vezetője hiúsította meg e törekvést (attól tartván, hogy előbb-utóbb az egész működési területét külső cég gondjaira bízzák, a saját állását is beleértve), hanem a marketingrészleg vezetője is, aki nem akarta felforgatni a már meglevő kiskereskedelmi hálózatot. Az újítási javaslat így azután elhalt, s a Dell konszern továbbra is uralta az üzletágat.
Christensen leírta, hogy az úgynevezett romboló innováció, vagyis a status quót felborító egyszerűbb, olcsóbb és célszerűbb áruk megjelenése miként idézheti elő a megállapodott és sikeres üzleti vállalkozások gyorsan bekövetkező bukását. Érvelése szerint ennek oka az alábbiakban keresendő: a vállalati szervezetek többségét úgy alakítják ki, hogy a fenntartó innovációkon nyugodjon a növekedésük. Efféle újítás a Gillette cég vibráló pengéjű borotvakészüléke, amelytől nem várható több, mint hogy az addigiaknál némileg jobb termék lesz a piacon.


1. oldal következő>>

 

 

Név
E-mail

Tudományos Ismeretterjesztő Társulat
1088 Budapest, Bródy Sándor u. 16.
1431 Budapest, Pf. 176.
Tel: 06 1 327-8965
Fax: 06 1 327-8969